Umelecké diela i historické pamiatky podliehajú pôsobeniu času, prírodných vplyvov, ale často i neodborným zásahom a opravou. Činnosť reštaurátora, ktorý opravuje predmet historickej hodnoty začína dôkladným prieskumom diela, na základe ktorého vytvorí postup reštaurovania. Pre maľby na dreve býva typické poškodenie vplyvom zásahov a starnutia. Podložka obrazov býva často krát zosušená a napadnutá červotočom, povrch stmavnutý a silne zanesený nečistotami. Reštaurátor musí mať okrem technických a umeleckých kvalifikácií, znalosti i z dejín umenia, historických techník a dobových materiálov, aby dokázal reštaurované dielo nie len obnoviť, ale i doplniť. Uvedenie diela do pôvodného autentického stavu je cieľom správneho reštaurátorského postupu.
Vďaka stáži na jednej z najlepších reštaurátorských škôl na svete, v rímskom Istituto Centrale del Restauro Roma som získala odborné skúsenosti, znalosť metód, postupov a techník i zodpovednosť a hlboký vzťah a úctu k reštaurátorskej práci. Počas svojej reštaurátorskej činnosti som reštaurovala diela gotiky, baroka, 18. a 19.storočia, i diela 20.storočia. K mojím najznámejším reštaurátorským prácam na dreve patria obrazy Artemis a Kallistó, ako aj Kristus obsluhovaný anjelmi zo 17. storočia, Terč s názvom Neptún – búrka na mori – unikátny tým, že patrí k najstarším zachovaným pamiatkam z kolekcie terčov Západoslovenského múzea v Trnave alebo Portrét muža s knihou namaľovaný olejovými farbami na drevenej podložke. Okrem reštaurovaniu malieb na dreve sa venujem aj reštaurovaniu oltárov, k najznámejším patrí gotický oltár Panny Márie, sv. Kataríny Alexandrijskej a sv. Barbory v Hervartove.
Neznámy maliar
Reštaurátorské práce na Oltáre Panny Márie z dreveného kostola svätého Františka z Assisi v Hervatove. Kostol patrí k najstarším a najhodnotnejším na Slovensku a je zapísaný v zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Práca na tomto diele bola zároveň mojou doktorantskou prácou a obhajobou titulu ArtD. na VŠVU v Bratislave.
Neznámy spišský maliar
Reštaurovanie tabuľovej gotickej maľby pre Slovenskú národnú galériu zároveň predstavuje moju diplomovú prácu na VŠVU v Bratislave. Viac informácií o tomto diele nájdete na stranách 76-91 mojej knihy Reštaurovanie.
Neznámy ikonopisec
Rozsiahla reštaurátorská práca na značne poškodenom diele zo 16-teho storočia pre Šarišské múzeum v Bardejove. Viac o postupe reštaurovania na tomto diele nájdete na stranách 108- 113 mojej knihy Reštaurovanie.
Neznámy ikonopisec
Komplexné reštaurovanie ikonickej maľby a predĺženie životnosti diela Ikona Krista učiteľa. Reštaurovanie predstavovalo jedinú možnosť záchrany v pokročilom štádiu znehodnotenia dreva aj malieb.
Neznámy (ukrajinský?) ikonopisec
Komplexné reštaurovanie diela v značnom štádiu poškodenia dreva vyhnutím a napadnutím červotočom. Podložky dreva boli nefunkčné, skrehnuté a polámané. Farba zaschnutá, značne popraskaná a olúpaná. Aj takéto diela je však možné zachrániť. Viac o tejto práci sa dozviete na stranách 134-137 mojej knihy Reštaurovanie.
Neznámy maliar
Terč s názvom Neptún – búrka na mori patrí k najstarším zachovaným pamiatkam z kolekcie terčov v Západoslovenskom múzeu v Trnave. Viac o reštaurovaní tohto diela nájdete na stranách 314-317 mojej knihy Reštaurovanie.
Milan Laluha
Na diele vplyvom tepla vystúpila šedá tukovitá vrstva pravdepodobne z prímesi do farieb ktoré vytvárali plastickosť obrazu. Oprava vyžadovala prečistenie a odstránenie nežiaducej vrstvy ,aby dielo vyniklo do pôvodnej krásy.
Svoj život som zasvätila reštaurovaniu a obnove poškodených umeleckých diel do autentickej podoby. Vďaka štúdiu na VŠVU na Katedre reštaurovania maľby umeleckých a historických pamiatok a v rímskom Istituto Centrale del Restauro Roma som získala odborné skúsenosti, ale predovšetkým hlboký vzťah a úctu k reštaurátorskej práci. Venujem sa reštaurovaniu diel na plátne a diel na dreve, ale i maľovaniu priznaných kópií diel. Súhrnom mojich celoživotných reštaurátorských skúseností je moja najnovšia publikácia Reštaurovanie, o ktorej som prezradila viac pre viaceré médiá.
Svoj vlastný umelecký názor formujem v rámci maliarskej a fotografickej tvorby pod pseudonymom MURO. Ak vás zaujímajú moje diela alebo spolupráca, rada vám poskytnem ďalšie informácie.