Cieľom reštaurovania malieb na plátne je snaha o čo najväčšie zachovanie originálnych vrstiev pôvodnej maľby s výtvarným scelením diela a to, cestou doplnenia chýbajúcich častí so zachovanými plochami. Všetky umelecké diela podliehajú pôsobeniu času, prírodných vplyvov, ale často i neodborným zásahom a opravou. Mojim poslaním je záchrana duchovných hodnôt a hmotného kultúrneho dedičstva. Reštaurovanie začína dôkladným prieskumom artefaktu na základe ktorého si vytvorím plán nasledujúcich reštaurátorských krokov a postupov. Každé umelecké dielo je však jedinečné a preto si vyžaduje individuálny prístup a postup reštaurovania. Počas svojej reštaurátorskej praxe som prišla do styku s mnohými obrazmi, ktoré boli v minulosti reštaurované, tieto zásahy pôsobili rušivo a boli nekvalitne urobené. Preto sa pri reštaurovaní obrazu zameriavam hlavne na uchovanie originálu s prinavrátením jeho pôvodného vzhľadu a na odstránenie nevhodných dodatočných rušivých zásahov.
Študijný pobyt v Istituto Centrale del Restauro v Ríme bol pre mňa zaujímavým hlavne spoznávaním iných a odlišných prístupov k záchrane umeleckých diel v oblasti maľby a sôch. V inštitúte som mala možnosť prechádzať rôznymi reštaurátorskými oddeleniami a vyskúšať si reštaurátorské postupy na rozmanitých materiáloch. Tieto skúsenosti dodnes uplatňujem pri reštaurovaní umeleckých a historických diel. Počas svojej reštaurátorskej činnosti som reštaurovala diela gotiky, baroka, 18. a 19.storočia, i diela 20.storočia. K najznámejším reštaurátorským prácam patrí Svätá Katarína od Simona Voueta , obraz Abrahám a Melchizedech z polovice 17. Storočia, dávnejšie neodborne opravovaný a veľmi poškodený obraz Kuchynská scéna, maľba Madony s Ježiškom a anjelmi, Svätá rodina so svätým Jánom Krstiteľom z prvej polovice 17.storočia, alebo olejomaľba Svätá mučeníčka z Kostola svätého Jána Krstiteľa v Trnave.
Neznámy taliansky maliar ovplyvnený Caravaggiom
Reštaurátorské práca na tomto diele trvali takmer 2 roky. Detailný opis mojich reštaurátorských objavov a príbeh tohto diela nájdete stranách 148-177 mojej knihy Reštaurovanie.
Simon Vouet
Popis tohto nádherného skvostu od Simona Voueta, ako aj práce na analýze a následnej rekonštrukcii jedného z najcennejších obrazov na Slovensku v majetku SNG nájdete na stranách 178-197 mojej knihy Reštaurovanie.
Taliansky maliar
Viac o tomto nádhernom rannobarokovom diele so sakrálnou tématikou nájdete na strane 214 mojej knihy Reštaurovanie.
Neznámy maliar ovplyvnený Petrom Paulom Rubensom
Detailná rekonštrukcia už v minulosti reštaurovaného obrazu namamaľovaného neznámym autorom v štýle P.P. Rubensa. Reštaurovanie zahŕňalo náročné stratigrafické analýzy o ktorých sa môžete dočítať na strane 198 mojej knihy Reštaurovanie.
Neznámy maliar
Príbehy reštaurovania viacerých diel z 18. storočia nájdete na vyše 50 stranách mojej knihy Reštaurovanie.
Ladislav Mednyánszky
Reštaurovanie viacerých diel Ladislava Mednyánszkeho nájdete na stranách 272-285 mojej knihy Reštaurovanie. Práca na diele Nad hrobom bola náročná nielen z hľadiska veľkosti diela a komplexnosti maliarskej techniky tohto jedinečného autora. Jednalo sa o veľmi zaujímavú rekonštrukciu plátna, ktoré už bolo v minulosti dublované a scelované hrubou vrstvou lepidiel.
Neznámy maliar
Opravy značne poškodených diel patria k najkrajším reštaurátorským prácam. Niekedy sa nám podarí zachrániť nádherné diela a vdýchnuť im nový život.
Gyula Benczúr
Tento nádherný obraz Alberta Ujházyho z Budimíra od Gyulu Benczúra z konca 19. storočia bol už v značne poškodenom stave plátna. Detailný pohľad na toto dielo nájdete na strane 250 mojej knihy Reštaurovanie.
Dominik Skutecký
Dominik Skutecký bol majstrom žánrovej, krajinnej aj portértovej maľby. Reštaurátorská práca na tomto diele bola zaujímavá aj tým, že farby boli zosušené, značne znečistené a popraskané, plátno obrazu bolo poškodené pretrhnutím.
Teodor Jozef Mousson
Toto krásne dielo Teodora Josefa Moussona pochádza z obdobia po jeho študijných cestách v Nagybányi (dnešné Baia Mare) a v Taliansku. Reštaurovanie tohto diela bolo zaujímavé aj tým, že dielo bolo poškodené pravdepodobným pôsobením vlhkého prostredia. Farby boli odpadnuté a na niektorých miestach plesnivé.
Martin Benka
Rekonštrukcia dvoch diel spojených do jedného celku od výraznej postavy zakladateľov slovenského výtvarného umenia – Martina Benku. Viac o týchto dielach nájdete na strane 298 mojej knihy Reštaurovanie.
Svoj život som zasvätila reštaurovaniu a obnove poškodených umeleckých diel do autentickej podoby. Vďaka štúdiu na VŠVU na Katedre reštaurovania maľby umeleckých a historických pamiatok a v rímskom Istituto Centrale del Restauro Roma som získala odborné skúsenosti, ale predovšetkým hlboký vzťah a úctu k reštaurátorskej práci. Venujem sa reštaurovaniu diel na plátne a diel na dreve, ale i maľovaniu priznaných kópií diel. Súhrnom mojich celoživotných reštaurátorských skúseností je moja najnovšia publikácia Reštaurovanie, o ktorej som prezradila viac pre viaceré médiá.
Svoj vlastný umelecký názor formujem v rámci maliarskej a fotografickej tvorby pod pseudonymom MURO. Ak vás zaujímajú moje diela alebo spolupráca, rada vám poskytnem ďalšie informácie.